Sommarkurser 2024

Anmälan till sommarkurs

Du anmäler dig till sommarkursen du vill gå  via knappen Till kursanmälan på respektive kurssida. Du kommer då till Schoolsoft Folkhögskolornas Mina sidor. Där fyller du i dina personuppgifter.

Har du inte ett svenskt personnummer så kan du fylla i ditt födelsedatum följt av xxxx.

Inom en vecka får du ett mejl från oss med info om du fått plats på kursen eller inte. Om bekräftelsen uteblir, kontakta oss via e-post Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Vem kan gå sommarkurs?

För att delta i våra sommarkurser ska du ha fyllt 18 år. Undantag kan göras om målsman deltar i samma kurs eller en annan kurs som hålls hos oss samma vecka.

Antal platser

Alla våra sommarkurser har begränsat antal platser. Antagningsprincipen först till kvarn gäller. Som internatskola prioriterar vi internatdeltagare vid antagning. Reservplatserna fylls på enligt samma princip.

Kursanmälan är bindande. Du har ångerrätt i 48 timmar efter anmälan. Därefter tas en expeditionsavgift på 1000 kronor ut. Vid avanmälan senast 4 veckor innan kursstart återbetalas kursavgiften förutom administrationsavgiften på 1000 kr. Undantag från detta görs om du blir sjuk, då krävs ett sjukintyg. Kursavgiften återbetalas då förutom en administrationsavgift på 500 kr.

Inställd kurs

Gotlands folkhögskola förbehåller sig rätten att ställa in kurser vid för få anmälningar. Om skolan måste ställa in en kurs återbetalas inbetalda belopp.

Avbokningsregler

Kursanmälan är bindande. Du har ångerrätt i 48 timmar efter anmälan. Därefter tas en administrationsavgift på 1000 kronor ut. Särskilda villkor gäller för deltagare på kursen i Arkeologi.

Vid avanmälan senast 4 veckor innan kursstart återbetalas kursavgiften förutom administrationsavgift på 1000 kr. Undantag från detta görs om du blir sjuk, då krävs ett sjukintyg. Kursavgiften återbetalas då förutom en administrationsavgift på 500 kr.

 Är kursavgiften redan betald lämnar du uppgifter om clearing- och kontonummer för återbetalning i din avbokning.

Avanmäler du senare än 4 veckor innan kursstart återbetalas inte kursavgiften.

Boende

På våra sommarkurser kan du välja mellan att vara internatdeltagare eller externatdeltagare.

Som internatdeltagare har du helpension och då ingår boende, frukost, förmiddagskaffe, lunch, eftermiddagskaffe, middag och kvällsfika.

Som externatdeltagare ordnar du boende på egen hand och får förmiddagskaffe, lunch, eftermiddagskaffe och middag på skolan.

Ta dig till Gotlands folkhögskola

Resa till Gotland

Till Gotland tar du dig med färja från Nynäshamn eller Oskarshamn alternativt med flyg från bland annat Stockholm, Göteborg eller Malmö.
Båtbiljett bokas på destinationgotland.se
Flygbiljett kan bokas exempelvis via BRA eller SAS.

Kom ihåg att boka i tid. Det kan vara svårt att få tag i biljetter under högsäsong.

Resa från Visby till Hemse eller Fårösund

Info om busstider och hållplatser hittar du på gotland.se/kollektivtrafiken eller i appen Gotlands kollektivtrafik.

Från Visby till Hemse kan du ta dig med buss nr 10, 11 eller 12.

Från Visby till Fårösund kan du ta dig med buss nr 20.

Parkering på skolan

Det finns gratis parkering vid skolan. Det finns ingen möjlighet att koppla in husvagn eller bil.

Vid skolan i Hemse finns en laddstolpe för el-bil. Hur du gör för att använda den kan du läsa. på incharge.vattenfall.se

Frågor?

Vid frågor om betalning, kursanmälan &  återbud

Har du frågor kring betalning, kursanmälan eller vill lämna återbud? Kontakta skolans expedition
Telefon: 0498-20 36 50

Vid frågor om boende

Har du frågor gällande boendet?
Kontakta internatföreståndare Daniel Malm
Telefon: 0498-20 36 50

Vid frågor om kursinnehåll

Har du frågor rörande en specifik kurs kan du kontakta kursledaren. Du hittar kontaktuppgifter på respektive kurssida.